Thursday 21 May 2015

BASIC FRENCH COURSE THIRD SESSION

BASIC FRENCH COURSE. THIRD SESSION 26/04/2015

                                        FRENCH INDEFINITE ARTICLES
    
                                         LES ARTICLES INDÉFINIS.  

In English , the indefinite articles are " a" and " an ".  In French the indefinite articles in singular form are " un " and " une" .  The first one for masculine nouns and the second one for feminine. It is easy to understand. Study the following examples.

Un cahier , un livre, un garçon , un village, un mur
A notebook , a book, a boy, a village, a wall
Une chaise, une femme, une ville, une maison 
A chair, a woman,a city, a house

The indefinite article for plural nouns is " des ".  Study the following examples.
Des cahiers, des livres, des garçons, des villages, des murs,des chaises, des femmes,des femmes, des villes, des maisons
( some) notebooks, books,boys,villages,walls,chairs,women,cities,houses.


                                          FRENCH CONTRACTED ARTICLES

                                          LES ARTICLES CONTRACTÉS 


À. and DE. are two important prepositions in French. " à." means. " to " or " at". " De" means " from " or " of ". When these prepositions are followed by the definite articles le and les, we get new forms  known as " contracted articles " . 
à + le ='au
à + les = aux
De +le = du 
De + les = des

For example If  you want to say  " to the market " ,  you should write

à +le+ marché = au marché
à + le + cinéma = au cinéma 
à +le + parc = au parc

à+ les + villages = aux villages 
à + les + amis = aux amis

Similarly in respect of the preposition " de " the following contracted articles are formed.
For example, if you want to say " of the boy " or " of the boys "

De+ le + garçon = du garçon 
de + les + garçons = des garçons 

                                      PARTITIVE ARTICLES/ LES ARTICLES PARTITIFS
The partitive articles are peculiar to French language. Whenever the quantity of a thing is uncertain , we use the partitive articles. We can translate the French partitive articles into English as " some ". Their form is given below.

de  + le = du
de +  les = des
De + la = de la

" du " is placed before masculine singular nouns to mean some.

Du café = some coffee 
Du  lait = some milk
Des légumes =  some vegetables 

When you want to say , " I drink tea " in French , you have necessarily to put partitive article 
which indicates un uncertain quantity  or a part of the whole.

Je bois du thé . I drink some tea.   Le thé = tea
Je mange du pain. I eat some  bread.  Le pain = bread
Je mange des légumes . I eat some vegetables.

                                    BASIC  FRENCH VERBS 

                                   CONJUGATION   FOR  SIMPLE PRESENT 

LIST OF VERBS

1. Manger  - to eat.       11. Comprendre.     - to understand     21. Aimer.            - to love
2. Boire.     - to drink.     12. Écouter            - to listen.              22. Détester         - to hate   
3. Mettre.   - to keep.      13. Enseigner.        - to teach              23. Naître            - to be born
4. Finir.       - to finish.     14.  Entendre.        - to hear.                24. Mourir.           - to die
5. Apprendre - to learn    15. Adorer.             - to adore.             25. Descendre.-to get down
6. Marcher.  - to walk.      16. Vouloir.            - to want                26. Devenir.      - to become
7. Courir.      - to run.         17. Pouvoir.         - can.                      27. Rendre.      - to return
8.  Passer.    -  to pass.      18. Falloir.           - to be necessary.   28. Dormir.       - to sleep
9.  Sortir -        To leave.      19. Devoir          - must                     29. Se reposer   - to relax
10. Partir -        To depart.    20. S'assessoir.  - to sit                    30. Dire.            - to say 


1.  Je mange.     2. Je bois.              3. Je mets.          4. Je finis.                5. J'apprends
Tu manges.         Tu bois.                  Tu mets.               Tu finis.                   Tu apprends
Il/ elle mange.     Il/ elle boit.             Il/ elle met.           Il/ elle finit.               Il apprend
Nous mangeons  nous buvons.         Nous mettons.     Nous finissons.      Nous apprenons 
Vous mangez.       Vous buvez.          Vous mettez.        Vous finissez.         Vous apprenez
Ils/elles mangent.   Ils / elles boivent   Ils/ elles mettent.  Ils / elles finissent.  Ils apprennent 

6. Je marche.      7. Je cours.      8. Je passe.      9.  Je sors.        10.  Je pars
Tu marches.          Tu cours.          Tu passe.         Tu sors.             Tu pars
Il marche.              Il court.            Il passe.            Il sort.                Il part
Nous marchant.    Nous courons.  Nous passons. Nous sortons.   Nous partons
Vous marchez.      Vous courez.    Vous passez.     Vous sortez.     Vous partez
Ils marchent.          Ils courent        Ils passent.       Ils sortent.        Ils partent

11. Je comprends.    12. J'écoute      13. J'enseigne        14. J'entends.     15. J'adore
Tu comprends.           Tu écoutes.       Tu enseigne.           Tu entends.         Tu adores
Il comprend.              Il écouté            Il enseigne.             Il entend.              Il adore
Nous comprenons.    Nous écoutons  Nous enseignons   Nous entendons. Nous adorons
Vous comprenez.       Vous écoutez.    Vous enseignez.    Vous entendez.    Vous adorez
Ils comprennent.         Ils écoutent       Ils enseignent        Ils entendent.       Ils adorent

16.  Je veux.       17. Je peux.      18. Il faut. 19. Je dois.   20.  Je m'assieds 
Tu veux.               Tu peux.                             Tu dois.         Tu t'assieds 
Il veut                    Il peut.                              Il doit.              Il s'assied 
Nous voulons.      Nous pouvons.                  Nous devons   Nous nous asseyons 
Vous voulez.        vous pouvez.                     Vous devez.      Vous vous asseyez
Ils veulent.            Ils peuvent                        Ils doivent.       Ils s'assoient 

21. J'aime           22. Je déteste   23. Je naîs.      24. Je meurs.            25. Je descends
Tu aimes.             Tu détestes        Tu nais.                 Tu meurs.            Tu descends
Il aime.                Il déteste            Il naît                     Il meurt.               Il descend 
Nous aimons.      Nous détestons  nous naissons     Nous mouron.      Nous descendons 
Vous aimez.         Vous détestez     Vous naissez       Vous mourez.       Vous descendez
Ils aiment.           Ils détestent         Ils naissent.        Ils meurent.           Ils descendent

26. Je deviens. 27. Je rends.        28. Je dors.          29. Je me repose.     30. Je dis
Tu deviens.        Tu rends.              Tu dors.                Tu te reposes.                 Tu dis
Il deveint.           Il rend.                  Il dort.                  Il se repose.                     Il dit
Nous devons.    Nous rendons.      Nous dormons.   Nous nous reposons.       Nous disons
Vous devez.       Vous rendez.         Vous dormez      Vous vous reposez.          Vous dites
Ils devenons      Ils rendent.            Ils dorment.        Ils se reposent.                 Ils disent.


                                               USE OF VERBS IN SENTENCE


1.   Elles mangent du riz.
She eats ( some) rice.

2.  Elle ne mange pas de la viande.
She eats ( some) meat.

3. Je bois du thé .
I drink ( some ) tea.

4. Nous buvons du café au lait.
We drink ( some) coffee with milk.

5.  Je mets le cahier sur la table.
I put the notebook on the table.

6.  Elle met cette joli robe aujourd'hui .
She puts on this beautiful dress today.

7.  Je finis ce travail aujourd'hui .
I finish my work today.

8.  Elle finit son devoir maintenant .
She finishes her homework now.

9.  Nous apprenons le français .
We learn French.

10. Elle apprends la mort de son ami.
She learns the death of her friend.

11.  Cet enfant ne marche pas.
This child does not walk.
12.  Martin marche tous les jours.
Martin walks everyday .

13.  Pierre aime courir.
Peter likes to run.

14. Le chien court vite.
Dogs run fast .

15.  Sa famille va passer les vacances en Angleterre .
His/her family is going to  spend the holidays in England.

 16. Passez-moi ce livre.
Passe me this book.

 17.  Hélène sort avec Jean .
Helen goes out with John .

 18. Ne sors pas avec Adrien .
Don't go out with Adrian.

  19. Le train va partir à six heures du matin.
The train is going to leave at 6 am.

  20. Demain , je veux partir de Bangalore pour Chennai.
Tomorrow , I want to leave from Bangalore for Chennai.

   21. Lucas ne comprends rien.
Lucas understands nothing.

22.  Cette maison comprend deux chambres.
This house contains two bedrooms.

23.   Je veux écouter les émissions de la Radio France International .
I want to listen to the broadcasts of the Radio France International .

 24. Écoutez les conseils de vos parents.
Listen to the advice of your parents.

 25.  J'enseigne le français aux étudiants .
I teach French to the students.

26.   Mon père enseigne les mathématiques à l'université .
My father teaches mathematics at the university.

27.   Nous entendons un bruit de cette maison.
We hear a noise from that house.

28.   Je n'entends pas ce que vous dites.
I don't hear what you say.

29.   On adore cet acteur partout dans l'Inde.
We adore this actor throughout in India.
This actor is adored throughout in India.

30.   Elle adore marcher sous la pluie.
She adores walking under the rain.

 31.  Je veux prendre du thé .
I want to take ( some) tea.

 32.   Elle veut parler à ses amies.
She likes to talk to her friends.

 33.   Elle ne peux pas parler anglais.
She can not talk English .

 34.   Nous ne pouvons pas finir ce travail aujourd'hui .
We can not finish this work today.

 35.   Il faut manger bien.
It is necessary to eat well.

 36.   Il faut faire du sport.
It is necessary to play games.

 37.   Tu dois faire tes devoirs aujourd'hui .
You must do your homework today.

 38.   Vous devez écrire aux parents régulièrement .
You must write to your parents regularly.

 39.    Asseyez- vous.
Sit down.

  40. Elle s'assied sur le divan.
She is sitting on the divan.

 41.  J'aime écouter les chansons françaises .
I love listening to French songs.

  42.  Les enfants aiment manger les bonbons.
Children love to eat candies.

  43.  Nathalie déteste lire les romans.
Natalie hates reading novels.

  44.  Nous détestons cette ville.
We hate this city.

  45. Mahatma Gandhi est en 1869 à Porbunder.
Mahatma Gandhi was born in 1869 at Porbunder.

   46. Ces fleurs naissent au printemps .
These flowers blossom in spring.

    47. Elle est mort d'une crise cardiaque.
She died of heart attack.

    48.  Cette plante meurt faute d'eau.
This plant perishes for lack of water.

    49.  L'avion descend sur Bangalore .
The plane is descending over Bangalore .

    50.  Descends un peu le tableau.
    Lower this picture a little.

    51.   Elle veut devenir une avocate.
     She wants to become an advocate.

     52.  Elle va devenir une infirmière .
     She wants to become a nurse.

      53.  Rendez mon livre vite.
       Return my book quickly.

      54.  Je vais rendre  votre voiture,demain.
      I am going to  return your car tomorrow .

       55. Ne dormez pas pendant la journée .
        Don't sleep during daytime .

       56. Il faut dormir , au moins, huit heures par jour.
        It is necessary to sleep at least eight hours per day.
        
       57.  Je suis fatigué . Donc, je veux me reposer .
       I am tired.  Therefore , I want to relax.

        58.  Cet endroit est bon pour se reposer.
        This place is good for relaxing oneself.

        59.  Elle dit quelque chose . Je ne le comprends pas.
         She says something . I don't understand it.

        60.  Ram  dit, " Je veux étudier le français "
         Ram says. , " I want to study French ."


                                        FRENCH PREPOSITIONS/  LES PRÉPOSITIONS


1.  À.  -  to, at.
Je vais  à la piscine.
I am going to the swimming pool.

Elle va au marché.
She goes to the market.

Vous dormez à quelle heure ?
You sleep at what time ?

Je dors à 22heures.
I sleep at 22 heures.

Le médecin va venir à 10 heures.
The doctor is going to come at 10 am.

2.  DE - from , of

La maison de Jean 
The house of John, John's house

Nous allons de Bangalore  pour Chennai .
We go from Bangalore for Chennai.

De 9 heure à 11 heures
From 9 to 11,

Le professeur va faire un discours de 9 heures à 11 heures.
The professor is going to make a speech from 9 to 11.

3. POUR - for

Ce cadeau est pour mon frère .
This gift is for my brother.

Elle va parler pour ce sujet.
She is going to talk for the topic. ( in favour of )

4. AVEC - with

Elle va au cinéma avec sa fille.
She is going to cinema with her daughter.

Émile ne parle pas avec Henri .
Emily does not speak with Henry.

5. SUR - on 

Le livre est sur la table.
The book is on the table.

Mettez ce cahier sur la chaise.
Put this notebook on the chair.

6. SOUS - under 

La valise est sous le lit.
The suitcase is under the cot.

Sous le ciel de Paris
Under the sky of Paris

7. ENTRE - BETWEEN 

La mère est assise entre ses deux filles.
The mother is seated between her two daughters.

Bangalore se situe entre Mangalore et Chennai dans la carte.
Bangalore is situated. between Mangalore and Chennai in the map.

Une couleur entre le jaune et le vert
A colour between yellow and green.

Téléphonez-moi entre neuf heures et dix heures.
 Telephone.me between nine and ten.

8. PRÈS - near 

La gare est près de mon appartement .
The railway station is near my apartment .

J'habite près de mon école .
I live near my school.

9. LOIN DE - FAR FROM

 L'aéroport est loin de ma maison.
The airport is far from my house.

10. AU- DESSUS  - above

Au-dessus de ce bâtiment , il y a un bureau.
Above this building , there is an office

11. AU-DESSOUS - under

Le garage est au- dessous de notre appartement .
The garage is below our apartment .

12. À CÔTÉ DE - by the side of 

Il y a un hôpital à côté de ma maison.
There is a hospital by the side of my house.


T K JAYARAMAN 
24/04/2015

Bangalore .

No comments:

Post a Comment